Saturday 17 March 2018

Sistema comercial kula


Kula toca.
Kula, também conhecida como a troca de Kula ou o anel de Kula, é um sistema de troca cerimonial realizado na província de Milne Bay, na Papua Nova Guiné. Envolve um sistema complexo de visitas e intercâmbios e foi descrito pela primeira vez no oeste pela antropóloga Bronislaw Malinowski em 1922. A reciprocidade foi uma área de trabalho fundamental feita por Malinowski, e Marcel Mauss também produziu algumas observações seminais em The Gift. Ambas as obras continuam a ser importantes para a antropologia hoje.
Os objetos trocados em Kula não são particularmente valiosos em si mesmos, mas sim ajudam a forjar conexões sociais que dependem de várias vezes ao longo da vida de um indivíduo. O estudo desta prática ajudou a mostrar que muitos povos indígenas têm tradições que servem muitos propósitos para além das funções básicas de sobrevivência, permitindo que grupos sociais distantes às vezes tenham relacionamentos harmoniosos que beneficiem todos.
Os presentes Kula são de dois tipos e não são em si mesmos notavelmente valiosos. Um consiste em colares de disco de concha (veigun ou Soulava) que são comercializados para o norte (circulando o anel no sentido horário) e o outro são braçadeiras de concha (Mwali) que são trocados na direção sul (circulando no sentido anti-horário). Mwali foi dado com a mão direita, o Soulava fornecido com a mão esquerda, primeiro entre aldeias, de uma ilha a outra. Se o presente de abertura era uma braçadeira, então o presente de fechamento deve ser um colar e vice-versa. Estes são negociados puramente para fins de reforçar as relações de confiança mútua, garantir o comércio e melhorar o status social e o prestígio.
A braçadeira de Mwali usa um anel de casca de um caracol gigante. Tradicionalmente, eles viajariam em pares, mas Mwali de hoje são menores e viajam como um item singular. Eles são bordados com contas de comércio colorido, coqueiros de ovos e às vezes nozes. Como eles são muito pequenos para serem usados, eles são transportados em uma corda. A própria casca é pescada do mar e depois preparada. Os colares Soulava são feitos de conchas spondylus de que existem dois tipos. Dependendo da parte da Nova Guiné, a cor utilizada será diferente - em torno da Ilha da Normandia, é vermelha, e mais ao norte nos Trobriands há branco com apenas um pouco de vermelho. A qualidade do Soulava está na riqueza, cor, corte e polimento da concha.
Esses objetos Kula têm nove níveis de classificação ou valor, e a nota mostra a importância da pessoa que possui. Isso poderia ser comparado aos itens ocidentais de jóias da família, ou as espadas e coroas dos reis, representando uma certa posição social. O grau mais alto de Mwali é yoiya e pode ser considerado perigoso, pois o proprietário deve ter o conteúdo de caráter e status que pode sustentar os elementos espirituais comparáveis ​​ao valor do objeto. Pode ser uma má sorte possuir um item Kula acima do nível de prestígio.
Muitos desses objetos trazem memórias de morte, magia ou envenenamento. Como cada objeto é único, uma pessoa pode decidir tentar adquirir certos. Mesmo as conchas individuais podem ter um histórico único. Eles podem ser difíceis de obter e são freqüentemente entregues ao mestre Kula (chefe).
Os objetos Kula são de dois tipos. O kunedawesi é de propriedade do anel Kula e não pode ser vendido, e o kitom é de propriedade da pessoa que os detém e pode ser vendido. A grande maioria dos itens são kunedawesi, mas em alguns grupos como o Muyuw, todos os objetos de Kula são kitom de alguém (Damon, 1980). A pessoa que possui um valioso como kitom tem direitos completos de propriedade sobre ele: ele pode mantê-lo, vendê-lo, ou mesmo destruí-lo. O valor valioso de Kula ou um item equivalente devem ser devolvidos à pessoa que o possui como kitom. Os homens Muyuw mais importantes, por exemplo, podem possuir entre três a sete objetos de valor Kula como kitom enquanto outros não possuem nenhum. O fato de que, pelo menos em teoria, todos esses objetos de valor são o kitom de alguém, acrescenta um senso de responsabilidade à maneira como eles são tratados, lembrando ao destinatário que ele é apenas um administrador da posse de outra pessoa. A propriedade de um determinado valor é, no entanto, muitas vezes desconhecida. Os objetos de valor Kula também podem ser trocados como kitom em uma troca direta entre dois parceiros, transferindo assim os direitos de propriedade.
A troca.
O anel de Kula abrange pelo menos 18 comunidades insulares do arquipélago de Massim, incluindo as Ilhas Trobriand e envolve milhares de indivíduos.
Há muita expectativa e preparação para a temporada de Kula. Começa no jardim, colhendo o excesso de inhame especialmente em antecipação ao comércio por vir. Embora o taro seja um grampo, o estado mais alto é um item favorito para o comércio da Kula. Os fios serão exibidos de forma competitiva e também serão utilizados nas festas vindouras. Eles fornecem uma das maneiras pelas quais uma aldeia pode mostrar hospitalidade aos seus visitantes, parceiros antigos e novos.
O período comercial de Kula inaugura um período de comércio de várias commodities, jogos como grilo Trobriand, festas, relogios nas notícias e vários outros eventos sociais. Para os novos parceiros comerciais, não é até a segunda visita que um presente Kula é trocado. Todos esses elementos servem para ligar os ilhéus e os parceiros da Kula. Há um presente de abertura e, finalmente, um presente de encerramento, todos apresentados dentro do contexto familiar de tradição e cerimônia, vinculando-os também ao passado.
No mar, os participantes viajam às vezes centenas de quilômetros em uma canoa cerimonial (waga) usada especificamente para esta ocasião. Se, por exemplo, uma vila particular tivesse apresentado seus parceiros visitantes com colares no ano anterior, então os aldeões voam através das ondas em suas próprias poderosas canoas Kula para receber braçadeiras. Os homens que chegam para receber objetos de valor Kula são vistos como visitantes agressivos pelos homens na aldeia anfitriã, cuja volta é dar. Encontram-se com uma hostilidade cerimonial que os visitantes devem se encantar, muitas vezes, dando espículas de limão e betelnuts que carregam feitiços mágicos para induzir seus anfitriões a retornar boas peças. Os visitantes se apresentam como fortes e como tendo imunidade contra o perigo, que é visto como fisicamente lindo.
Os anfitriões desta competição são vistos como relativamente passivos e vulneráveis ​​à força, beleza e encantos mágicos dos visitantes. Os anfitriões cumprem porque sabem que na próxima vez será sua vez de ser os visitantes. Cada homem espera que sua própria beleza e poder obrigue seu sócio comercial a dar-lhe a peça de Kula que ele deseja.
Costumes e tradições cuidadosamente presos cercam as cerimônias que acompanham as trocas que estabelecem relações fortes, idealmente duradouras entre os partidos de intercâmbio (karayta'u, "parceiros"). Os termos de participação variam de região para região. Em Dobu, todos os homens podem participar, enquanto nas Ilhas Trobriand a troca é monopolizada pelos chefes. Historicamente limitado aos parceiros comerciais masculinos, as mulheres podem participar de algumas áreas.
Nessas viagens anuais, quando um homem apresenta o seu parceiro com um valor valioso, deve ser recíproco com um presente de valor equivalente ou maior antes de passar muito tempo. Cada homem procura segurar o maior número de peças para o maior tempo possível. Se um homem mantiver um valioso valioso há mais de um ano, ou tira o anel, ele pode esperar desaprovação intensa e talvez feitiçaria. Demora dois a dez anos para uma casca para fazer o circuito. Os objetos de valor são mantidos em constante movimento, cercando as ilhas dispersas em anéis de poder social e mágico.
Alguns parceiros estão por perto, mas muitos e os mais importantes estão longe. Aqueles em um ciclo específico (keda) geralmente não são conhecidos pessoalmente um do outro, mas cada um conhece os nomes e as histórias dos outros quando são transmitidos junto com a troca dos objetos de valor poderosos e mágicos. Peças mais antigas que foram muitas vezes aumentaram de valor, pois pertencem a homens poderosos. Mesmo a posse temporária traz prestígio e status. Os chefes importantes podem ter centenas de parceiros, enquanto os participantes menos significativos só podem ter menos de uma dúzia (Malinowski, 1920).
É fundamental para um homem bem sucedido ter parceiros da Kula para toda a vida. Muitos homens jovens afirmam que preferem ser bem sucedidos em Kula do que nos negócios, mas como ambos se juntam, é mais uma escolha de ordem do que a exclusão.
Redes sociais.
Kula cria um retorno de favores de dois sentidos. Esta não é uma forma de comércio onde, uma vez que você comercializa itens, o compromisso é absolvido. Em vez disso, em Kula, uma vez que você faz parte do círculo, é uma conexão permanente. O ditado em torno de Papua é "uma vez em Kula, sempre em Kula" (Damon, 1980).
O direito de participação na troca da Kula não é automático. É preciso "comprar" o caminho através da participação em várias esferas inferiores de troca (Damon, 1980). O relacionamento doente-receptor sempre é assimétrico: o primeiro é maior em status. Além disso, como os objetos de valor da Kula são classificados de acordo com o valor e a idade, também são os relacionamentos que são criados através da troca. Os participantes muitas vezes se esforçam para obter objetos de Kula particularmente valiosos e renomados cuja fama do dono se espalhe rapidamente pelo arquipélago. Tal competição se desenrola através de diferentes pessoas que oferecem pokala (ofertas) e kaributu (presentes de solicitação) ao dono, buscando assim induzi-lo a se envolver em uma relação de troca de presentes envolvendo o objeto desejado. O intercâmbio de Kula, portanto, envolve um sistema complexo de presentes e contra-presentes cujas regras são estabelecidas pelo costume. O sistema baseia-se na confiança, uma vez que as obrigações não são juridicamente vinculativas. No entanto, fortes obrigações sociais e o sistema de valores culturais, em que a liberalidade é exaltada como a mais alta virtude, enquanto a maldade é condenada como vergonhosa, cria pressões poderosas para "praticar as regras". Aqueles que são percebidos como segurando objetos de valor e como sendo lentos para distribuí-los são rapidamente marcados por uma má reputação (Malinowski, 1920).
O sistema de troca de Kula pode ser visto como um status de reforço e distinções de autoridade, uma vez que os chefes hereditários possuem os objetos de valor de concha mais importantes e assumem a responsabilidade de organizar e dirigir as viagens oceânicas. Damon observou que grandes quantidades de objetos de valor Kula são tratadas por um número relativamente pequeno de pessoas (Damon, 1980). Por exemplo, entre os Muyuw, três homens representam mais de 50% dos objetos de valor Kula, e os dez homens mais influentes controlam cerca de 90% de todos e quase 100% dos mais preciosos objetos de Kula. O movimento desses objetos de valor e os relacionamentos relacionados determinam a maioria das alianças políticas de Muyuw. Os relacionamentos de Kula são frágeis, assediados com vários tipos de manipulação e engano. O Muyuw, por exemplo, afirma que a única maneira de avançar em Kula é mentir, comentando que o engano freqüentemente faz com que os relacionamentos de Kula se desmoronem (Damon, 1980). Da mesma forma, Bronislaw Malinowski escreveu sobre "muitas disputas, ressentimentos profundos e até mesmo feudos sobre queixas reais ou imaginárias na troca de Kula" (Malinowski, 1920).
O anel de Kula é um exemplo clássico para a distinção de Marcel Mauss entre troca de presentes e commodities. Os melanésios distinguem cuidadosamente a troca de presentes (Kula) da troca de mercado na forma de troca (gimwali). Ambos refletem diferentes sistemas de valores subjacentes e costumes culturais. A Kula, como escreveu Mauss, não deveria ser conduzida como gimwali; O primeiro envolve uma cerimônia de troca solene, uma "exibição de grandeza", onde os conceitos de honra e nobreza são centrais; O último, muitas vezes feito como parte das viagens de troca da Kula, envolve negociações difíceis e serve exclusivamente para fins econômicos (Mauss, 1990). Os objetos de valor Kula são inalienáveis ​​no sentido de que eles (ou um objeto equivalente) devem ser devolvidos ao proprietário original. Aqueles que os recebem podem passá-los como presentes, mas não podem ser vendidos como mercadorias (exceto por aquele que os possui como kitom).
Existe um mito que se conecta às origens da troca de Kula (Malnic e Kasaipwalova, 1998). Há muito tempo, um herói chamado Tava, que às vezes apareceu como uma cobra, passaria entre certas aldeias e quando estava presente, a boa fortuna e a prosperidade também estavam lá. Apenas uma mulher em cada aldeia sabia onde ele estava, e ela iria se alimentar e cuidar dele. Era importante que ele fosse bem tratado porque, se ele se sentisse maltratado ou traído de alguma forma, ele passaria para a próxima ilha. Quando ele saiu, a boa sorte ficou com ele. Ainda agradecido pela bondade que ele recebeu enquanto ele estava lá, ele deixou algo atrás como um comércio. Poderia ser um excedente de porcos e inhame nas Ilhas Trobriand ou talvez cerâmica fina feita nos Anfletts. Em outras áreas, ele deixou presentes de obsidiana e betelnuts. Esta história poderia ser a origem do anel de Kula e da maneira como ele opera entre as ilhas.
O significado.
A palavra Kula é derivada de bita kuli, um verbo, que significa "formar na semelhança ou imagem de outro" e "ser formado como uma semelhança ou imagem do outro". Esta é a "reciprocidade" que Malinowski escreveu sobre . De acordo com o Muyuw, uma boa relação Kula deve ser "como um casamento". "É um movimento, uma ação de dar e levar entre pessoas - duas pessoas (parceiros) para começar. Esta ação resulta no crescimento dos participantes "(Malnic e Kasaipwalova, 1998). Kula é uma experiência encontrada por duas personalidades. Isso se expande para incluir e ligar comunidades inteiras e ilhas que, de outro modo, estão muito distantes.
Nessas ilhas, o comércio é muitas vezes necessário para a prosperidade. No entanto, historicamente, houve uma necessidade urgente de um método de promover a harmonia entre as ilhas, pois muitas vezes eles tinham práticas sociais muito diferentes. Por exemplo, alguns praticaram canibalismo sobre aqueles capturados em guerra, enquanto outros não. O anel de Kula fornece uma conexão entre o meio ambiente, o mundo espiritual e as outras tribos. Isso permite que a distinção de "o outro" seja relaxada dentro de um relacionamento Kula. A estratificação social que a troca reforça também ajuda a proporcionar um sistema social estável que possa proteger o indivíduo.
A waga altamente decorada, ou canoa cerimonial usada para o comércio de Kula, ilustra algum investimento de significado na jornada. O waga é feito para segurar cerca de 15 homens que viajam confortavelmente ao longo de centenas de quilômetros no mar aberto e são bastante diferentes das canoas menores usadas normalmente para pescar. Os símbolos esculpidos e pintados no lagim (painel de bordo) no arco de cada canoa mostram o ranking social daquela waga e a festa a bordo. Um bwalai (figura do homem pequeno) no arco representa o espírito do homem encarregado da canoa e permite que seu espírito procure no oceano. Eles utilizam desenhos de sanduipas de minudoga, um pássaro que flutua no oceano, que simboliza o cuidado que deve ser assumido pelo líder para sua equipe e sua comunidade. O líder pode precisar empurrar os outros para o extremo, mas também deve estar ciente de seu bem-estar físico. A jornada reforça as ideias de que o status tem obrigação e que cada posição social tem seu valor único.
Kula, idealmente, permite que as comunidades obtenham Mwasila. Mwasila é a criação de bons sentimentos entre as pessoas: ser feliz, livre e não ter preocupações. Individualmente, envolve a criação de um caminho claro entre si e o ambiente de alguém. Esta técnica permite que se ligue ao meio ambiente e elimine todos os outros pensamentos que destroem a mente e criem problemas. O pensamento consciente pode assim ser restaurado. A troca de Kula torna-se uma oportunidade para a limpeza a nível comunitário, suavizando os relacionamentos e corrigindo quaisquer comportamentos ruins no passado.
Kaitari, o encantamento das ondas e as marés, é um link para o meio ambiente do oceano e aqueles em Kula devem se lembrar de seu poder. Os homens em uma expedição de Kula estão em risco físico do mar e também com risco mágico de bruxas e feiticeiras. A excitação, o potencial de avanço e a estrutura de Kula ajudam a fornecer significado e motivação para suportar essa dificuldade diária.
Kula é uma fonte de estabilidade no bem-estar pessoal e social dos ilhéus. Os homens estão longe e devem ser fortes e adequados, e as mulheres devem encontrar harmonia e maneiras de cooperar enquanto estão fora. O círculo de Kula sempre foi associado ao contato com vizinhos distantes. Foi sugerido que o comércio é uma maneira de evitar a endogamia, pois muitos romances podem se formar com parceiros distantes durante os tempos de negociação.
"Quando a atenção é dirigida para um objeto, permanece no objeto. Ao longo do mistério de Kula, o comércio de Mwali e Soulava tornou-se" personalidades vivas "com identidades culturais definitivas" Soulava e Mwali, ou Bagi como são conhecidos em diferentes partes de Papua Nova Guiné. É um movimento, uma ação de dar e levar entre duas pessoas como parceiros para começar, mas Kula também é a experiência sagrada de comunidades inteiras. O ato de dar, como Marcel Mauss escreveu em The Gift, é uma exibição da grandeza do doador, acompanhada por shows de modéstia exagerada em que o valor do que é dado é ativamente minimizado. Tal parceria envolve obrigações mútuas fortes, tais como hospitalidade, proteção e assistência. Kula é a simples experiência humana de crescimento e crescimento como indivíduo e como comunidade envolvida em dar e receber.
Práticas semelhantes e Perspectivas modernas.
Outras culturas praticaram formas semelhantes de troca de presentes:
Potlatch é uma prática similar entre alguns nativos americanos e povos das Primeiras Nações da costa oeste da América do Norte, Koha, uma prática similar entre os Maori da Nova Zelândia Moka, uma prática similar no Monte. Hagen área de Papua Nova Guiné Sepik Coast troca, uma prática semelhante na Costa Sépia da Papua Nova Guiné.
Embora a troca de Kula tenha continuado, naturalmente, a interação com o intercâmbio econômico moderno e as culturas mudou os eventos. Atualmente, há muito menos cerimônia e cuidados na preparação e execução dos eventos da troca da Kula. Algumas mulheres trocam Kula, e às vezes os objetos Kula são vendidos no mercado em troca de dinheiro. Já em 1922, havia algum aviso sobre o engano e as manipulações que alguns homens passariam para obter objetos particulares da Kula ou organizar assuntos de maneira favorável a eles. Desconhece até que ponto seu contato com culturas mais modernas os influenciou. Muitos na Papua Nova Guiné, no entanto, ainda praticam e valorizam esse costume social tradicional.
Referências.
Damon, F. H. "O Kula e a troca generalizada: considerando alguns aspectos não considerados das estruturas elementares do parentesco". Homem. Vol. 15. 1980. Leach, Jerry e Leach, Edmund. The Kula: New Perspectives on Massim Exchange. Nova York: Universidade de Cambridge. 1983.
Malinowski, Bronislaw. Argonauts do Pacífico Ocidental: uma conta da empresa nativa e aventura nos arquipélagos da Nova Guiné da Melãsia. George Routledge & amp; Sons, Ltd. 1922. Malinowski, Bronislaw. Argonautas do Pacífico Ocidental. Recuperado 22 de junho de 2007. Malinowski, Bronislaw. "Kula, a Circulação de Valores Mobiliários nos Arquipélagos da Nova Guiné Oriental". Homem. Vol. 20. 1920. Malnic, J., e Kasaipwalova, J., Kula: Mito e Magia das Ilhas Trobriand. Cowrie Books. Halstead. 1998. ISBN 0646346172 Mauss, M. O presente: formas e funções da troca nas sociedades arcaicas. Londres: Routledge. 1990. Oliver, Louise. A Magia de Kula. Recuperado 22 de junho de 2007. Young, Michael. Conservação ou Conservação na Ilha Woodlark (Muyuw). Recuperado em 22 de junho de 2007.
Links externos.
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sistema de comércio Kula
A Magia de Kula.
Há muito tempo, quando os dias eram mais longos e as noites mais curtas viveram um herói chamado Tava, que às vezes assumia a forma de uma cobra. Tava era conhecido por passar entre as aldeias que são identificadas como o Active Kula Circle. Quando ele estava presente em uma aldeia, as pessoas disseram ter fortuna e prosperar. Sua localização era conhecida apenas por uma mulher em cada aldeia e ela iria alimentar e atender a ele. Se ele se sentisse maltratado ou traído a qualquer momento, ele passaria para a próxima ilha. Ao sair, a boa sorte também partiria com ele. Ele deixaria cada vila com um comércio. Este comércio variou de um excedente de porcos e inhame nos Trobriands para a arte fina de cerâmica encontrada nos Anfletts. Outros lugares tornaram-se conhecidos por obsidiana e castanha Betel. Acredita-se que este mito possa ser uma das origens do Círculo Kula e da maneira como ele funciona.
Kula é uma cultura comercial ritualizada existente no leste da Papua Nova Guiné. É essencialmente uma rede de aldeias unidas por uma rota comercial comum, conhecida como o Círculo Kula. Por analogia, a Kula permite que você experimente a magia e as lendas de Papua Nova Guiné. Kula era e ainda é uma troca cultural sustentável. É lamentável que a maior parte do tempo e energia que foi usada no passado para sustentar a base social agora está sendo obscurecida com o desejo de dinheiro, um subproduto de uma economia baseada no turismo. Com influências como estas e o avanço da tecnologia, o padrão intrincado em que se baseiam os valores tradicionais está lentamente erodido. Nos tempos passados, eles foram os alicerces que permitiram uma sobrevivência saudável e pacífica.
Kula é a base do bem-estar mental e físico. O Círculo Kula sempre foi associado ao contato com vizinhos distantes. Tradicionalmente, dois tipos de itens foram negociados; As bandas de braço esculpidas na casca de toea conhecidas como colares de conchas Mwali e Spondylus, Soulava. Cada um desses itens foi negociado individualmente. Mwali e Soulava viajaram em direções opostas ao redor do Círculo Kula (grupo de ilhas). Mwali passou no sentido anti-horário no ringue e foi entregue com a mão direita, o Soulava passou no sentido horário e com a mão esquerda, primeiro entre as aldeias, de uma ilha a outra.
Quando a atenção é direcionada para um objeto, ele permanece no objeto. Ao longo do mistério de Kula, negociando o mwali e soulava tornaram-se & # 145: personalidades vivas & # 146; com identidades culturais definidas. & quot;
A tradição de Kula é carregada de boca em boca e simbolizada pelos objetos Soulava e Mwali, ou bagi, como são conhecidos em diferentes partes da Papua Nova Guiné. & # 147; É um movimento, uma ação de dar e levar entre pessoas - duas pessoas (parceiros) para começar. Esta ação resulta no crescimento dos participantes & # 148; 1. Kula não está apenas dando e recebendo, mas uma experiência encontrada por duas personalidades, sejam pessoas físicas ou comunidades inteiras. É a simples experiência humana de crescimento e crescimento como indivíduo ou comunidade envolvida em dar e receber.
(com cascas de coque).
Mwali é uma braçadeira feita de concha. A parte principal do anel é cortada de uma concha de cone gigante. Tradicionalmente, as braçadeiras viajariam em pares, mas Mwali de hoje são menores e viajam como um item singular. As conchas do braço são bordadas com contas de comércio coloridas, cavernas de ovos e às vezes nozes. Como eles são muito pequenos para serem usados, eles são transportados em uma corda. A própria casca é pescada do mar e depois preparada. Soulava são feitos de conchas spondylus de que existem dois tipos. Dependendo de qual parte da Nova Guiné você está na cor utilizada será diferente. Em torno da Ilha da Normandia é vermelho e mais ao norte, no Trobriands, você vê branco com apenas um pouco de vermelho. A qualidade do Soulava está na riqueza, cor, corte e polimento da concha.
A classificação é interessante, pois mostra a importância do item específico e a posição que traz para a pessoa que possui. Existem nove notas de Mwali e Soulava. O grau mais alto de Mwali é yoiya e em muitos casos é considerado um item perigoso para ter em sua posse. O equivalente ocidental seria as jóias (espadas, coroas etc.) dos reis. Muitos deles trazem memórias de morte e alguma magia ou envenenamento. Esses itens em particular são difíceis de obter e geralmente são atribuídos ao mestre Kula (chefe). As conchas individuais e Soulava contêm sua própria história. Uma grande concha de cone de toea com incisões típicas das marcas de Kula foi encontrada e datada pelo museu de PNG até 2000 anos de idade. Isso sugeriu que a negociação da Kula ocorreu em torno desta data.
O comércio é apenas uma subsidiária do jogo & # 148; de Kula. Isso dá aos homens a capacidade de permanecer apto e saudável tanto mental como fisicamente. Como muitos dos homens saíam da aldeia por longos períodos de tempo, as mulheres tornam-se dependentes da harmonia firme da aldeia. O Círculo Kula era de uma maneira vila, as pessoas resolveriam o cruzamento entre suas comunidades. Muitas vezes, as romances ocorreram entre mulheres nas aldeias que os homens de Kula visitariam.
Kula permite que as comunidades obtenham Mwasila. Mwasila é o edifício ou a criação de um bom sentimento entre as pessoas. Para ser feliz, livre, para não ter preocupações. Para as pessoas da Nova Guiné é uma limpeza, eles limpam suas mentes de todas as ações erradas e suavizam o caminho entre a família e os amigos, retificando qualquer comportamento ruim.
O conceito básico de Mwasila está criando um caminho claro entre você e seu ambiente, ao ser capaz de vincular com o meio ambiente, você remove todos os outros pensamentos da sua cabeça que desordenam o pensamento claro e consciente. Esta é uma técnica usada por homens em Kula.
Hoje, Kula começa no jardim. À medida que se aproxima do tempo para fazer uma jornada de troca, os jardins são colhidos. A maioria do comércio de Kula envolve um estoque excedente de vegetais; os fios são um item comum. Os legumes do jardim são usados ​​nas festas e são uma das maneiras pelas quais a vila a ser visitada pode mostrar hospitalidade aos seus hóspedes. Este é o link que liga as aldeias e os parceiros da Kula. Em uma segunda visita, um Kitom, ou novo Mwali ou Soulava, é dado como um símbolo da nova parceria.
As canoas também são uma parte importante da Kula. Sem eles, não haveria Kula, pois as comunidades não poderiam se unir nos mares. As waga (canoas) usadas em Kula são bastante diferentes das canoas usadas para pescar ao redor da aldeia. Seu grande tamanho faz com que eles se destaquem. Eles foram desenvolvidos especificamente para permitir viagens em grandes distâncias. Em cada waga, cerca de 15 homens podem viajar confortavelmente. O lagim (painel de bordo) no arco de cada canoa é esculpido e pintado. Os símbolos no lagim mostram a importância da waga. Um bwalai (figura de homem pequeno) representa o espírito do homem encarregado da canoa e permite que seu espírito procure no oceano. Minudoga (Sandpipers), a ave marinha que flutua no oceano, simboliza o cuidado que deve ter o líder para a equipe e sua comunidade. Ele vai empurrá-los para o extremo, mas também deve estar ciente de seu bem-estar físico. Kaitari, o encantamento das ondas e das marés é um elo para o mar e, se você estiver em Kula, deve se lembrar do seu poder.
Kula cria um retorno de favores de dois sentidos. Ao contrário das formas de comércio de hoje, onde você troca itens e o compromisso é absolvido, em Kula, uma vez que você faz parte do círculo, é uma conexão permanente. O ditado em torno de Papua é uma vez em Kula, sempre em Kula.
A experiência de Kula criada há muito tempo por poucos homens cresceu e se tornou o espírito de muitas pessoas na Papua Nova Guiné. É uma tradição que tem sido repetida ao longo de muitas gerações e adaptada para atender às necessidades desta comunidade única. A experiência completa de Kula se estende além dos poucos homens que fazem a viagem para suas famílias e aldeias. Kula dá ao povo força, saúde e felicidade em harmonia um com o outro.
Bagi - Soulava colar (nas partes do sul de Milne Bay)
Bubuna - Turtle Dove.
Bulibwali - Sea Hawk, Sea Eagle, símbolo de canoa.
Bwalai - figura pequena do homem na canoa, símbolo do espírito dos líderes da canoa.
Bwetia - Flor perfumada.
Gegila - Rainbow Lorikeet.
Lagim - O splasboard na frente da canoa.
Minudoga - Sandpipers, pequenos pássaros do mar branco.
Mwali - escudo de braço, anel de braço.
Mwasila - Fazendo um bom sentimento.
Soulava - colar Kula.
1 Malnic. J, com Kasaipwalova. J (1998), KULA: Mito e Magia das Ilhas Trobriand, Cowrie Books, Halstead Press, NSW.
Microsoft Encartar 2000.
Muito obrigado a todos os habitantes da província de Milne Bay por sua ajuda.

Kula toca.
Kula, também conhecida como a troca de Kula ou o anel de Kula, é um sistema de troca cerimonial realizado na província de Milne Bay, na Papua Nova Guiné. Envolve um sistema complexo de visitas e intercâmbios e foi descrito pela primeira vez no oeste pela antropóloga Bronislaw Malinowski em 1922. A reciprocidade foi uma área de trabalho fundamental feita por Malinowski, e Marcel Mauss também produziu algumas observações seminais em The Gift. Ambas as obras continuam a ser importantes para a antropologia hoje.
Os objetos trocados em Kula não são particularmente valiosos em si mesmos, mas sim ajudam a forjar conexões sociais que dependem de várias vezes ao longo da vida de um indivíduo. O estudo desta prática ajudou a mostrar que muitos povos indígenas têm tradições que servem muitos propósitos para além das funções básicas de sobrevivência, permitindo que grupos sociais distantes às vezes tenham relacionamentos harmoniosos que beneficiem todos.
Os presentes Kula são de dois tipos e não são em si mesmos notavelmente valiosos. Um consiste em colares de disco de concha (veigun ou Soulava) que são comercializados para o norte (circulando o anel no sentido horário) e o outro são braçadeiras de concha (Mwali) que são trocados na direção sul (circulando no sentido anti-horário). Mwali foi dado com a mão direita, o Soulava fornecido com a mão esquerda, primeiro entre aldeias, de uma ilha a outra. Se o presente de abertura era uma braçadeira, então o presente de fechamento deve ser um colar e vice-versa. Estes são negociados puramente para fins de reforçar as relações de confiança mútua, garantir o comércio e melhorar o status social e o prestígio.
A braçadeira de Mwali usa um anel de casca de um caracol gigante. Tradicionalmente, eles viajariam em pares, mas Mwali de hoje são menores e viajam como um item singular. Eles são bordados com contas de comércio colorido, coqueiros de ovos e às vezes nozes. Como eles são muito pequenos para serem usados, eles são transportados em uma corda. A própria casca é pescada do mar e depois preparada. Os colares Soulava são feitos de conchas spondylus de que existem dois tipos. Dependendo da parte da Nova Guiné, a cor utilizada será diferente - em torno da Ilha da Normandia, é vermelha, e mais ao norte nos Trobriands há branco com apenas um pouco de vermelho. The quality of the Soulava is in the richness, color, cut, and polish of the shell.
These Kula objects have nine levels of grading or value, and the grade shows the importance of the person who owns it. This could be likened to the western items of family jewels, or the swords and crowns of kings, representing a certain social position. The highest grade of Mwali is yoiya and may be considered dangerous, as the owner must have the content of character and status that can sustain the spiritual elements comparable to the value of the object. It can be bad fortune to possess a Kula item that is above one's level of prestige.
Many of these objects carry memories of death, magic, or poisoning. As each object is unique, a person may decide to try to acquire certain ones. Even individual shells may have a unique history. They may be difficult to obtain and are often given to the Kula master (chief).
The Kula objects are of two kinds. The kunedawesi is owned by the Kula ring and cannot be sold, and the kitom is owned by the person who holds them and can be sold. The vast majority of items are kunedawesi, but in some groups like the Muyuw, all Kula objects are someone's kitom (Damon, 1980). The person owning a valuable as kitom has full rights of ownership over it: he can keep it, sell it, or even destroy it. The Kula valuable or an equivalent item must be returned to the person who owns it as kitom. The most important Muyuw men, for example, may own between three to seven Kula valuables as kitom while others do not own any. The fact that, at least in theory, all such valuables are someone's kitom adds a sense of responsibility to the way they are handled, reminding the recipient that he is only a steward of somebody else's possession. The ownership of a particular valuable is, however, often not known. Kula valuables can also be exchanged as kitom in a direct exchange between two partners, thus fully transferring the rights of ownership.
The Exchange.
The Kula ring spans at least 18 island communities of the Massim archipelago, including the Trobriand Islands and involves thousands of individuals.
There is much anticipation and preparation for the Kula season. It begins in the garden, harvesting surplus yams particularly in anticipation of the trading to come. Although taro is a staple, the higher status yams are a favorite item for the Kula trade. The yams will be displayed competitively and are also used in the feasts to come. They provide one of the ways a village can show hospitality to their visitors, old and new partners.
The Kula trading period ushers in a period of trade of various commodities, games such as Trobriand cricket, feasts, catching up on the news, and various other social events. For the new trading partners, it is not until the second visit that a Kula gift is exchanged. All of these elements serve to link islanders and the Kula partners. There is an opening gift and finally a closing gift, all presented within the familiar context of tradition and ceremony, linking them also to the past.
At sea, participants travel sometimes hundreds of miles in a ceremonial canoe (waga) used specifically for this occasion. If, for example, a particular village had presented their visiting partners with necklaces the previous year, then now the villagers fly across the waves in their own powerful Kula canoes to receive armbands. The men who arrive to receive Kula valuables are seen as aggressive visitors by the men in the host village whose turn it is to give. They are met with ceremonial hostility that the visitors must charm away, often by giving lime spatulas and betelnuts that carry magical spells to induce their hosts to return good pieces. The visitors present themselves as being strong and as having immunity from danger, which is seen as physically beautiful.
The hosts in this competition are seen as relatively passive and vulnerable to the strength, beauty, and magical charms of the visitors. The hosts comply because they know that the next time around it will be their turn to be the visitorss. Each man hopes that his own beauty and power will then compel his trading partner to give him the Kula piece he desires.
Carefully prescribed customs and traditions surround the ceremonies that accompany the exchanges which establish strong, ideally life-long relationships between the exchange parties ( karayta'u , "partners"). The terms of participation vary from region to region. In Dobu all men can participate whereas on the Trobriand Islands the exchange is monopolized by the chiefs. Historically limited to male trading partners, women may participate in some areas.
On these annual voyages, when a man presents his partner with a valuable, it must be reciprocated with a gift of equivalent or greater value before too much time passes. Each man tries to hold on to the most valuable and greatest number of pieces for as long as possible. If a man keeps an important valuable for longer than a year or so, or takes it out of the ring, he can expect intense disapproval and perhaps sorcery. It takes two to ten years for a shell to make the circuit. The valuables are kept in constant motion, encircling the scattered islands in rings of social and magical power.
Some partners are close by, but many and the most important are far away. Those in a specific cycle (keda) are not usually personally known to each other, but each knows the others’ names and stories as they are passed along together with the exchange of the powerful and magical valuables. Older named pieces which have been around many times increase in value as they are owned by powerful men. Even temporary possession brings prestige and status. Important chiefs can have hundreds of partners while less significant participants may only have less than a dozen (Malinowski, 1920).
It is critical for a successful man to have Kula partners for life. Many young men state that they would rather be successful in Kula than in business, but as both come together it is rather a choice of order than exclusion.
Redes sociais.
Kula creates a two-way return of favors. This is not a form of trade where once you trade items the commitment is absolved. Rather, in Kula, once you are a part of the circle it is a permanent connection. The saying around Papua is "once in Kula, always in Kula" (Damon, 1980).
The right of participation in Kula exchange is not automatic. One has to "buy" one's way into it through participating in various lower spheres of exchange (Damon, 1980). The giver-receiver relationship is always asymmetrical: the former are higher in status. Also, as Kula valuables are ranked according to value and age, so are the relationships that are created through their exchange. Participants will often strive to obtain particularly valuable and renowned Kula objects whose owner's fame will spread quickly through the archipelago. Such a competition unfolds through different persons offering pokala (offerings) and kaributu (solicitory gifts) to the owner, thus seeking to induce him to engage in a gift exchange relationship involving the desired object. Kula exchange therefore involves a complex system of gifts and counter-gifts whose rules are laid down by custom. The system is based on trust, as obligations are not legally enforceable. However, strong social obligations and the cultural value system, in which liberality is exalted as highest virtue, while meanness is condemned as shameful, create powerful pressures to "play by the rules." Those who are perceived as holding on to valuables and as being slow to give them away are quickly marked by a bad reputation (Malinowski, 1920).
The Kula exchange system can be viewed as reinforcing status and authority distinctions since the hereditary chiefs own the most important shell valuables and assume the responsibility for organizing and directing the ocean voyages. Damon noted that large amounts of Kula valuables are handled by a relatively small number of people (Damon, 1980). For example, amongst the Muyuw, three men account for over 50 percent of Kula valuables, and the ten most influential men control about 90 percent of all and almost 100 percent of the most precious Kula objects. The movement of these valuables and the related relationships determine most of Muyuw's political alliances. Kula relationships are fragile, beset with various kinds of manipulation and deceit. The Muyuw, for example, state that the only way to get ahead in Kula is to lie, commenting that deceit frequently causes Kula relationships to fall apart (Damon, 1980). Similarly, Bronislaw Malinowski wrote of "many squabbles, deep resentments and even feuds over real or imaginary grievances in the Kula exchange" (Malinowski, 1920).
The Kula ring is a classical example for Marcel Mauss's distinction between gift and commodity exchange. Melanesians carefully distinguish gift exchange (Kula) from market exchange in the form of barter ( gimwali ). Both reflect different underlying value systems and cultural customs. The Kula, as Mauss wrote, is not supposed to be conducted like gimwali; the former involves a solemn exchange ceremony, a "display of greatness" where the concepts of honor and nobility are central; the latter, often done as part of Kula exchange journeys, involves hard bargaining and purely serves economic purposes (Mauss, 1990). Kula valuables are inalienable in the sense that they (or an equivalent object) have to be returned to the original owner. Those who receive them can pass them on as gifts, but they cannot be sold as commodities (except by the one who owns them as kitom ).
There is a myth that connects to the origins of the Kula exchange (Malnic and Kasaipwalova, 1998). A long time ago, a hero named Tava, who sometimes appeared as a snake, would pass between certain villages and when he was present, good fortune and prosperity were there as well. Only one woman in each village knew where he was, and she would feed and take care of him. It was important that he be treated well because if he felt mistreated or betrayed in any way, he would move on to the next island. When he left, the good fortune left with him. Still, thankful for the goodness he received while he was there, he left something behind as a trade. It could be a surplus of pigs and yams in the Trobriand Islands or perhaps fine pottery made in the Amphletts. In other areas he left gifts of obsidian and betelnuts. This story could be the origin of the Kula ring and the way it operates among the islands.
The Meaning.
The word Kula is derived from bita kuli, a verb, meaning both “to form in the likeness or image of another” and “to be formed as a likeness or image of the other.” This is the "reciprocity" that Malinowski wrote about. According to the Muyuw, a good Kula relationship should be "like a marriage." “It is a motion, an action of giving and taking between people—two people (partners) to begin with. This action results in the growth of participants” (Malnic and Kasaipwalova, 1998). Kula is an experience encountered by two personalities. This expands to include and link whole communities and islands that are otherwise very far away.
On these islands, trade is often necessary for prosperity. However, historically there has been an urgent need for a method of fostering harmony between the islands, as they often had very different social practices. For example, some practiced cannibalism on those captured in warfare, while others did not. The Kula ring provides a connection between the environment, the spiritual world, and the other tribes. This allows the distinction of "the other" to be relaxed within a Kula relationship. The social stratification that the exchange reinforces also helps provide a stable social system that can protect the individual.
The highly decorated waga, or ceremonial canoe used for the Kula trade, illustrates some of the investment of meaning in the journey. The waga is made to hold approximately 15 men traveling comfortably over hundreds of miles at open sea, and are quite different from the smaller canoes used normally for fishing. The symbols carved and painted on the lagim (splashboard) on the bow of each canoe show the social ranking of that waga and the party on board. A bwalai (small man figure) at the bow represents the spirit of the man in charge of the canoe and allows his spirit to search the ocean. They utilize designs of minudoga sandpipers, a bird that floats on the ocean, which symbolize the care that must be taken by the leader for his crew and his community. The leader may need to push the others to the extreme but must also be aware of their physical well being. The journey reinforces the ideas that status has obligation, and that each social position has its unique value.
Kula ideally allows communities to obtain Mwasila. Mwasila is the creation of good feeling between people—to be happy, free, and to have no worries. Individually, it involves creating a clear path between oneself and one's environment. This technique enables one to link with the environment and to eliminate all other thoughts that clutter the mind and make problems. Mindful thinking can thus be restored. The Kula exchange becomes an opportunity for cleansing on a community level, smoothing relationships, and rectifying any bad behaviors in the past.
Kaitari, the enchantment of the waves and the tides, is a link to the environment of the ocean and those in Kula must remind themselves of its power. Men on a Kula expedition are at physical risk from the sea and also at magical risk from witches and sorcerers. The excitement, potential for advancement, and structure of Kula helps provide meaning and motivation to endure this day to day difficulty.
Kula is a source of stability in the personal and social well-being of the islanders. The men are away and must be strong and fit, and the women must find harmony and ways to cooperate while they are gone. The Kula circle has always been associated with making contact with far off neighbors. It has been suggested that the trade is one way to avoid inbreeding, as many romances may form with far away partners during the trading times.
"When attention is directed onto an object, it remains in the object. Throughout the mystery of Kula, trading the Mwali and Soulava became ‘living personalities’ with definite cultural identities" Soulava and Mwali, or Bagi as they are known in different parts of Papua New Guinea. It is a motion, an action of giving and taking between two people as partners to begin with, but Kula is also the sacred experience of entire communities. The act of giving, as Marcel Mauss wrote in The Gift, is a display of the greatness of the giver, accompanied by shows of exaggerated modesty in which the value of what is given is actively played down. Such a partnership involves strong mutual obligations such as hospitality, protection, and assistance. Kula is the simple human experience of growth and growing as an individual and as a community engaged in giving and receiving.
Similar Practices and Modern Outlook.
Other cultures have practiced similar forms of gift exchange:
Potlatch is a similar practice among some Native American and First Nations peoples of west coast North America Koha, a similar practice among the Māori of New Zealand Moka, a similar practice in the Mt. Hagen area of Papua New Guinea Sepik Coast exchange, a similar practice in the Sepic Coast of Papua New Guinea.
Although the Kula exchange has continued, naturally the interaction with modern economic exchange and cultures has changed the events. Currently, there is much less ceremony and care in the preparation and execution of the events of the Kula exchange. Some women exchange Kula, and sometimes Kula objects are sold at the marketplace in exchange for money. As early as 1922, there was some notice of the deceit and manipulations that some men would go through in order to obtain particular Kula objects or arrange matters in ways favorable to them. It is unknown to what extent their contact with more modern cultures has influenced them. Many in Papua New Guinea, however, still practice and value this traditional social custom.
Referências.
Damon, F. H. "The Kula and Generalised Exchange: Considering some Unconsidered Aspects of the Elementary Structures of Kinship." Homem. Vol. 15. 1980. Leach, Jerry, and Leach, Edmund. The Kula: New Perspectives on Massim Exchange. New York: Cambridge University. 1983.
Malinowski, Bronislaw. Argonauts of the Western Pacific: An Account of Native Enterprise and Adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea. George Routledge & Sons, Ltd. 1922. Malinowski, Bronislaw. Argonauts of the Western Pacific. Retrieved June 22, 2007. Malinowski, Bronislaw. "Kula; the Circulating Exchange of Valuables in the Archipelagoes of Eastern New Guinea." Homem. Vol. 20. 1920. Malnic, J., and Kasaipwalova, J., Kula: Myth and Magic of the Trobriand Islands. Cowrie Books. Halstead. 1998. ISBN 0646346172 Mauss, M. The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. Londres: Routledge. 1990. Oliver, Louise. The Magic of Kula. Retrieved June 22, 2007. Young, Michael. Logging or Conservation on Woodlark (Muyuw) Island. Retrieved June 22, 2007.
Links externos.
All links retrieved June 27, 2018.
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Note: Some restrictions may apply to use of individual images which are separately licensed.

Kula ring.
Kula, also known as the Kula exchange or Kula ring, is a ceremonial exchange system conducted in the Milne Bay Province of Papua New Guinea. It involves a complex system of visits and exchanges and was first described in the west by anthropologist Bronislaw Malinowski in 1922. Reciprocity was one area of fundamental work done by Malinowski, and Marcel Mauss also produced some seminal observations in The Gift. Both works remain important to anthropology today.
The objects exchanged in Kula are not particularly valuable in themselves, but rather serve to help forge social connections which are depended upon at various times throughout an individual's life. The study of this practice has helped to show that many indigenous peoples have traditions that serve many purposes beyond basic survival functions, enabling sometimes distant social groups to have harmonious relationships that benefit all.
The Kula gifts are of two types and are not in themselves remarkably valuable. One consists of shell-disc necklaces ( veigun or Soulava ) that are traded to the north (circling the ring in clockwise direction) and the other are shell armbands ( Mwali ) that are traded in the southern direction (circling counter-clockwise). Mwali was given with the right hand, the Soulava given with the left hand, first between villages then from island to island. If the opening gift was an armband, then the closing gift must be a necklace and vice versa. These are traded purely for purposes of enhancing mutual trust relationships, securing trade, and enhancing one's social status and prestige.
The Mwali armband uses a ring of shell cut from a giant cone snail. Traditionally, they would travel in pairs, but today’s Mwali are smaller and travel as a singular item. They are embroidered with colored trade beads, egg cowries, and sometimes nuts. As they are too small to be worn they are carried on a rope. The shell itself is fished from the sea and then prepared. Soulava necklaces are made from spondylus shells of which there are two types. Depending upon the part of New Guinea, the color used will be different—around Normandy Island it is red, and further north in the Trobriands there is white with only a little red. The quality of the Soulava is in the richness, color, cut, and polish of the shell.
These Kula objects have nine levels of grading or value, and the grade shows the importance of the person who owns it. This could be likened to the western items of family jewels, or the swords and crowns of kings, representing a certain social position. The highest grade of Mwali is yoiya and may be considered dangerous, as the owner must have the content of character and status that can sustain the spiritual elements comparable to the value of the object. It can be bad fortune to possess a Kula item that is above one's level of prestige.
Many of these objects carry memories of death, magic, or poisoning. As each object is unique, a person may decide to try to acquire certain ones. Even individual shells may have a unique history. They may be difficult to obtain and are often given to the Kula master (chief).
The Kula objects are of two kinds. The kunedawesi is owned by the Kula ring and cannot be sold, and the kitom is owned by the person who holds them and can be sold. The vast majority of items are kunedawesi, but in some groups like the Muyuw, all Kula objects are someone's kitom (Damon, 1980). The person owning a valuable as kitom has full rights of ownership over it: he can keep it, sell it, or even destroy it. The Kula valuable or an equivalent item must be returned to the person who owns it as kitom. The most important Muyuw men, for example, may own between three to seven Kula valuables as kitom while others do not own any. The fact that, at least in theory, all such valuables are someone's kitom adds a sense of responsibility to the way they are handled, reminding the recipient that he is only a steward of somebody else's possession. The ownership of a particular valuable is, however, often not known. Kula valuables can also be exchanged as kitom in a direct exchange between two partners, thus fully transferring the rights of ownership.
The Exchange.
The Kula ring spans at least 18 island communities of the Massim archipelago, including the Trobriand Islands and involves thousands of individuals.
There is much anticipation and preparation for the Kula season. It begins in the garden, harvesting surplus yams particularly in anticipation of the trading to come. Although taro is a staple, the higher status yams are a favorite item for the Kula trade. The yams will be displayed competitively and are also used in the feasts to come. They provide one of the ways a village can show hospitality to their visitors, old and new partners.
The Kula trading period ushers in a period of trade of various commodities, games such as Trobriand cricket, feasts, catching up on the news, and various other social events. For the new trading partners, it is not until the second visit that a Kula gift is exchanged. All of these elements serve to link islanders and the Kula partners. There is an opening gift and finally a closing gift, all presented within the familiar context of tradition and ceremony, linking them also to the past.
At sea, participants travel sometimes hundreds of miles in a ceremonial canoe (waga) used specifically for this occasion. If, for example, a particular village had presented their visiting partners with necklaces the previous year, then now the villagers fly across the waves in their own powerful Kula canoes to receive armbands. The men who arrive to receive Kula valuables are seen as aggressive visitors by the men in the host village whose turn it is to give. They are met with ceremonial hostility that the visitors must charm away, often by giving lime spatulas and betelnuts that carry magical spells to induce their hosts to return good pieces. The visitors present themselves as being strong and as having immunity from danger, which is seen as physically beautiful.
The hosts in this competition are seen as relatively passive and vulnerable to the strength, beauty, and magical charms of the visitors. The hosts comply because they know that the next time around it will be their turn to be the visitorss. Each man hopes that his own beauty and power will then compel his trading partner to give him the Kula piece he desires.
Carefully prescribed customs and traditions surround the ceremonies that accompany the exchanges which establish strong, ideally life-long relationships between the exchange parties ( karayta'u , "partners"). The terms of participation vary from region to region. In Dobu all men can participate whereas on the Trobriand Islands the exchange is monopolized by the chiefs. Historically limited to male trading partners, women may participate in some areas.
On these annual voyages, when a man presents his partner with a valuable, it must be reciprocated with a gift of equivalent or greater value before too much time passes. Each man tries to hold on to the most valuable and greatest number of pieces for as long as possible. If a man keeps an important valuable for longer than a year or so, or takes it out of the ring, he can expect intense disapproval and perhaps sorcery. It takes two to ten years for a shell to make the circuit. The valuables are kept in constant motion, encircling the scattered islands in rings of social and magical power.
Some partners are close by, but many and the most important are far away. Those in a specific cycle (keda) are not usually personally known to each other, but each knows the others’ names and stories as they are passed along together with the exchange of the powerful and magical valuables. Older named pieces which have been around many times increase in value as they are owned by powerful men. Even temporary possession brings prestige and status. Important chiefs can have hundreds of partners while less significant participants may only have less than a dozen (Malinowski, 1920).
It is critical for a successful man to have Kula partners for life. Many young men state that they would rather be successful in Kula than in business, but as both come together it is rather a choice of order than exclusion.
Redes sociais.
Kula creates a two-way return of favors. This is not a form of trade where once you trade items the commitment is absolved. Rather, in Kula, once you are a part of the circle it is a permanent connection. The saying around Papua is "once in Kula, always in Kula" (Damon, 1980).
The right of participation in Kula exchange is not automatic. One has to "buy" one's way into it through participating in various lower spheres of exchange (Damon, 1980). The giver-receiver relationship is always asymmetrical: the former are higher in status. Also, as Kula valuables are ranked according to value and age, so are the relationships that are created through their exchange. Participants will often strive to obtain particularly valuable and renowned Kula objects whose owner's fame will spread quickly through the archipelago. Such a competition unfolds through different persons offering pokala (offerings) and kaributu (solicitory gifts) to the owner, thus seeking to induce him to engage in a gift exchange relationship involving the desired object. Kula exchange therefore involves a complex system of gifts and counter-gifts whose rules are laid down by custom. The system is based on trust, as obligations are not legally enforceable. However, strong social obligations and the cultural value system, in which liberality is exalted as highest virtue, while meanness is condemned as shameful, create powerful pressures to "play by the rules." Those who are perceived as holding on to valuables and as being slow to give them away are quickly marked by a bad reputation (Malinowski, 1920).
The Kula exchange system can be viewed as reinforcing status and authority distinctions since the hereditary chiefs own the most important shell valuables and assume the responsibility for organizing and directing the ocean voyages. Damon noted that large amounts of Kula valuables are handled by a relatively small number of people (Damon, 1980). For example, amongst the Muyuw, three men account for over 50 percent of Kula valuables, and the ten most influential men control about 90 percent of all and almost 100 percent of the most precious Kula objects. The movement of these valuables and the related relationships determine most of Muyuw's political alliances. Kula relationships are fragile, beset with various kinds of manipulation and deceit. The Muyuw, for example, state that the only way to get ahead in Kula is to lie, commenting that deceit frequently causes Kula relationships to fall apart (Damon, 1980). Similarly, Bronislaw Malinowski wrote of "many squabbles, deep resentments and even feuds over real or imaginary grievances in the Kula exchange" (Malinowski, 1920).
The Kula ring is a classical example for Marcel Mauss's distinction between gift and commodity exchange. Melanesians carefully distinguish gift exchange (Kula) from market exchange in the form of barter ( gimwali ). Both reflect different underlying value systems and cultural customs. The Kula, as Mauss wrote, is not supposed to be conducted like gimwali; the former involves a solemn exchange ceremony, a "display of greatness" where the concepts of honor and nobility are central; the latter, often done as part of Kula exchange journeys, involves hard bargaining and purely serves economic purposes (Mauss, 1990). Kula valuables are inalienable in the sense that they (or an equivalent object) have to be returned to the original owner. Those who receive them can pass them on as gifts, but they cannot be sold as commodities (except by the one who owns them as kitom ).
There is a myth that connects to the origins of the Kula exchange (Malnic and Kasaipwalova, 1998). A long time ago, a hero named Tava, who sometimes appeared as a snake, would pass between certain villages and when he was present, good fortune and prosperity were there as well. Only one woman in each village knew where he was, and she would feed and take care of him. It was important that he be treated well because if he felt mistreated or betrayed in any way, he would move on to the next island. When he left, the good fortune left with him. Still, thankful for the goodness he received while he was there, he left something behind as a trade. It could be a surplus of pigs and yams in the Trobriand Islands or perhaps fine pottery made in the Amphletts. In other areas he left gifts of obsidian and betelnuts. This story could be the origin of the Kula ring and the way it operates among the islands.
The Meaning.
The word Kula is derived from bita kuli, a verb, meaning both “to form in the likeness or image of another” and “to be formed as a likeness or image of the other.” This is the "reciprocity" that Malinowski wrote about. According to the Muyuw, a good Kula relationship should be "like a marriage." “It is a motion, an action of giving and taking between people—two people (partners) to begin with. This action results in the growth of participants” (Malnic and Kasaipwalova, 1998). Kula is an experience encountered by two personalities. This expands to include and link whole communities and islands that are otherwise very far away.
On these islands, trade is often necessary for prosperity. However, historically there has been an urgent need for a method of fostering harmony between the islands, as they often had very different social practices. For example, some practiced cannibalism on those captured in warfare, while others did not. The Kula ring provides a connection between the environment, the spiritual world, and the other tribes. This allows the distinction of "the other" to be relaxed within a Kula relationship. The social stratification that the exchange reinforces also helps provide a stable social system that can protect the individual.
The highly decorated waga, or ceremonial canoe used for the Kula trade, illustrates some of the investment of meaning in the journey. The waga is made to hold approximately 15 men traveling comfortably over hundreds of miles at open sea, and are quite different from the smaller canoes used normally for fishing. The symbols carved and painted on the lagim (splashboard) on the bow of each canoe show the social ranking of that waga and the party on board. A bwalai (small man figure) at the bow represents the spirit of the man in charge of the canoe and allows his spirit to search the ocean. They utilize designs of minudoga sandpipers, a bird that floats on the ocean, which symbolize the care that must be taken by the leader for his crew and his community. The leader may need to push the others to the extreme but must also be aware of their physical well being. The journey reinforces the ideas that status has obligation, and that each social position has its unique value.
Kula ideally allows communities to obtain Mwasila. Mwasila is the creation of good feeling between people—to be happy, free, and to have no worries. Individually, it involves creating a clear path between oneself and one's environment. This technique enables one to link with the environment and to eliminate all other thoughts that clutter the mind and make problems. Mindful thinking can thus be restored. The Kula exchange becomes an opportunity for cleansing on a community level, smoothing relationships, and rectifying any bad behaviors in the past.
Kaitari, the enchantment of the waves and the tides, is a link to the environment of the ocean and those in Kula must remind themselves of its power. Men on a Kula expedition are at physical risk from the sea and also at magical risk from witches and sorcerers. The excitement, potential for advancement, and structure of Kula helps provide meaning and motivation to endure this day to day difficulty.
Kula is a source of stability in the personal and social well-being of the islanders. The men are away and must be strong and fit, and the women must find harmony and ways to cooperate while they are gone. The Kula circle has always been associated with making contact with far off neighbors. It has been suggested that the trade is one way to avoid inbreeding, as many romances may form with far away partners during the trading times.
"When attention is directed onto an object, it remains in the object. Throughout the mystery of Kula, trading the Mwali and Soulava became ‘living personalities’ with definite cultural identities" Soulava and Mwali, or Bagi as they are known in different parts of Papua New Guinea. It is a motion, an action of giving and taking between two people as partners to begin with, but Kula is also the sacred experience of entire communities. The act of giving, as Marcel Mauss wrote in The Gift, is a display of the greatness of the giver, accompanied by shows of exaggerated modesty in which the value of what is given is actively played down. Such a partnership involves strong mutual obligations such as hospitality, protection, and assistance. Kula is the simple human experience of growth and growing as an individual and as a community engaged in giving and receiving.
Similar Practices and Modern Outlook.
Other cultures have practiced similar forms of gift exchange:
Potlatch is a similar practice among some Native American and First Nations peoples of west coast North America Koha, a similar practice among the Māori of New Zealand Moka, a similar practice in the Mt. Hagen area of Papua New Guinea Sepik Coast exchange, a similar practice in the Sepic Coast of Papua New Guinea.
Although the Kula exchange has continued, naturally the interaction with modern economic exchange and cultures has changed the events. Currently, there is much less ceremony and care in the preparation and execution of the events of the Kula exchange. Some women exchange Kula, and sometimes Kula objects are sold at the marketplace in exchange for money. As early as 1922, there was some notice of the deceit and manipulations that some men would go through in order to obtain particular Kula objects or arrange matters in ways favorable to them. It is unknown to what extent their contact with more modern cultures has influenced them. Many in Papua New Guinea, however, still practice and value this traditional social custom.
Referências.
Damon, F. H. "The Kula and Generalised Exchange: Considering some Unconsidered Aspects of the Elementary Structures of Kinship." Homem. Vol. 15. 1980. Leach, Jerry, and Leach, Edmund. The Kula: New Perspectives on Massim Exchange. New York: Cambridge University. 1983.
Malinowski, Bronislaw. Argonauts of the Western Pacific: An Account of Native Enterprise and Adventure in the Archipelagoes of Melanesian New Guinea. George Routledge & Sons, Ltd. 1922. Malinowski, Bronislaw. Argonauts of the Western Pacific. Retrieved June 22, 2007. Malinowski, Bronislaw. "Kula; the Circulating Exchange of Valuables in the Archipelagoes of Eastern New Guinea." Homem. Vol. 20. 1920. Malnic, J., and Kasaipwalova, J., Kula: Myth and Magic of the Trobriand Islands. Cowrie Books. Halstead. 1998. ISBN 0646346172 Mauss, M. The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. Londres: Routledge. 1990. Oliver, Louise. The Magic of Kula. Retrieved June 22, 2007. Young, Michael. Logging or Conservation on Woodlark (Muyuw) Island. Retrieved June 22, 2007.
Links externos.
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Note: Some restrictions may apply to use of individual images which are separately licensed.

The Kula Ring.
There are two types of shell valuables or vaygu'a necklaces ( soulava ) and armbands ( mwali )
A Trobriand Kula expedition.
Each participant is linked to two partners: one to whom he gives a necklace in return for an armband of equivalent value the other to whom he makes the reverse exchange of an armband for a necklace. Although each individual is tied to only two other partners, each contact has an additional connection on either end of the distribution chain, which eventually forms a great circle linking more than a dozen islands over hundreds of miles of ocean.
Malinowski considers the motivation for the enormous expenditure of time and effort involved in kula expeditions to be fundamentally non-utilitarian "in that they [the kula valuables] are merely possessed for the sake of possession itself, and the ownership of them with the ensuing renown is the main source of their value". However, the development of kula partnerships has many social implications. They establish friendly relations among the inhabitants of different islands and maintain a pattern of peaceful contact and communication, They provide the occasion for the inter-island exchange of utilitarian items, which are shipped back and forth in the course of kula expeditions, They reinforce status and authority distinctions, since the hereditary chiefs own the most important shell valuables and assume the responsibility for organizing and directing ocean voyages.

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